
H&M en Zalando richten hun pijlen op mobiel
Modeketen H&M en e-tailer Zalando zullen in 2013 hun pijlen op mobiel shoppen richten. De toonaangevende spelers in de fashion branche hebben hun online strategieën zelfs gewijzigd om te anticiperen op het groeiend aantal consumenten dat met mobiele apparaten online shopt.
Acht vernieuwde webshops voor mobiel door H&M
Bij de publicatie van de kwartaalcijfers afgelopen september gaf H&M al aan veel mogelijkheden in mobile commerce te zien. H&M: “De online markt groeit steeds sneller en de verkopen via telefoons en tablets in het bijzonder”. In navolging op de potentie die men ziet wordt nu gehandel: H&M gaat de komende periode in acht landen vernieuwde webshops lanceren die geoptimaliseerd zijn voor smartphones.
m-Commerce krijgt voorrang bij H&M
Mobiel krijgt bij H&M de hoogste prioriteit en er wordt zelfs voorrang aan gegeven boven de lancering van de Amerikaanse webshop. Onlangs liet H&M al weten dat de opening van de virtuele winkel negen maanden is uitgesteld. Die staat nu gepland voor zomer 2013. Ook de verbetering van de apps voor Android en iOs besturingssystemen worden tijdelijk uitgesteld voor m-commerce.
Ook haast bij Zalando
Ook Zalando heeft haast met de integratie van mobiel shoppen. Het besluit tot focus op m-commerce werd direct nade uitzending van een reclamespotje genomen, toen het mobiele gebruik in de webshop verdrievoudigde.
Op sommige dagen ligt het gebruik van mobiele apparaten zelfs al op 25 procent van het totaal. Om meer mobiele klanten te trekken gaat Zalando apps voor iOS en Android lanceren. De Duitse applicaties worden eind december verwacht, Nederland moet wachten tot begin 2013.
eBay
Veilingsite eBay kondigde haar mobiele strategie eerder in 2012 al aan. Met een nieuwe applicatie voor mobiele telefoons wil eBay mobile commerce nog aantrekkelijker maken. Dit omdat daar veel potentie ligt aldus eBay. En dit wordt onderbouwd met harde cijfers: din 2011 en 2012 is het aantal dollars dat jaarlijks via smartphones en tablets verhandeld wordt op eBay namelijk vervijfvoudigd van 2 naar 10 miljard.
m-Commerce blijft groeien
Uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research bleek onlangs al dat de markt voor aankopen met mobiele telefoons blijft groeien. In de eerste helft van 2012 plaatste consumenten gemiddeld 3,3 orders met een mobiel apparaat. Dat zijn voornamelijk kleine bestellingen als een app of muziek, maar ook de aanschaf van kleding en schoenen via smartphones bleek met 10 procent gegroeid.