
Nederlandse mobiele webshops converteren slecht
Het aantal webshops dat voor mobiel is geoptimaliseerd is procentueel gezien al zeer laag. En als een webshop al een goede mobiele versie heeft, dan is de kans dat een klant tijdens het betaalproces meer dan 50%. Waarom? Een falende gebruiksvriendelijkheid aan het einde van de checkout.
Slecht betaalproces leidt tot enorme uitval
Tussen de start en en eindpunt van de mobiele checkout vallen tientallen procenten kopers af. Dit wordt veroorzaakt doordat het proces bij veel mobiele webshops niet overzichtelijk is, lang duurt, veel handelingen vereist en/of door een time out wordt onderbroken. De klant wil dus vaak wel betalen maar wordt door een niet goed functionerend betaalproces gehinderd en haakt daardoor af.
Onderzoek van Ayden
Ayden, aanbider van digitale betaaldiensten, deed onderzoek naar de status van mobiel betalen onder zijn klanten.
Conversiepercentage per mobiel besturingssysteem
De resultaten spreken boekdelen:
- Apple’s iPhone behaalt de hoogste conversie met 56 procent
- De iPAd staat op een tweede plek met 49 procent
- Op Adroid Mobile wordt een conversie van 42 procent gemeten
- Op een Android Tablet converteert 23 procent
- En Blackberry is hekkesluiter met een wel heel laag percentage: slechts 6 procent conversie
Transacties per mobiel besturingssysteem
Op het gebied van aantal transacties, dus los van het percentage conversies, is de iPad met 41 procent nog steeds het meest gebruikte apparaat voor mobiele betalingen. De iPAd wordt gevolgd door de iPhone met 36 procent van het totaal aantal transacties in september 2012. Android (mobiel en tablet) blis goed voor 21 procent.
Conclusie
De conclusie uit het onderzoek van Ayden is alarmered: zeventig tot negentig procent van de consumenten haakt af voor het einde van het betaalproces. Daarbij laat het onderzoek zien dat winkeliers snel moeten zijn om de vermeende problemen ten aanzien van usability en betalen op te lossen. Het aantal personen dat op mobiel shopt neemt namelijk gestaag toe. In september 2011 rekende 3,7 procent af met een mobiel apparaat, eind 2012 is dat ruim tien procent.