
Verwachtingen mobile commerce komende 5 jaar
De groei van mobiele bestedingen zal flink toenemen. Alleen al in Nederland zal er tegen 2017 naar verwachting ruim 1 miljard euro worden besteed via mobiele apparaten. Dit komt neer op een sterkere groei dan het Europees gemiddelde van 600%; in ons land is de groei maar liefst 850%! Forrester Research verwacht in 2012 een totale omzet van 112 miljoen euro via mobile devices.
6.8% van totale online retail omzet in 2017
Met deze enorme groei zal mobile commerce tegen 2017 6.8% uitmaken van de totale online retail omzet.
Duitsland
Duitsland kent een hoge groei, maar dit komt voornamelijk door de relatief lage smartphone penetratie in ons buurland op dit moment. Met 5,7% in 2017 heeft Duitsland overigens het laagste aandeel van mobile commerce t.o.v. de totale retailomzet.
Naast de lage adoptie van smartphone speelt in Duistland ook mee dat nog maar weinig retailers hun website voor mobiel hebben geoptimaliseerd, hoewel dit ook een kip en ei verhaal is. Hetzelfde geldt voor Zuid-Europa, ook die landen kennen een sterke groei, maar in absolute aantallen zijn de cijfers voor 2017 relatief laag. Desalniettemin zal een lage penetratie van breedbandinternet ervoor zorgen dat veel Zuid-Europeanen mobile first georiënteerd zijn.
Producten met de hoogste groei
Producten zoals boeken, dvd’s, muziek en tickets groeien het snelst. Dit is vooral te verklaren vanwege het feit dat deze eenvoudig vooraf te beoordelen zijn en de aankoop drempel laag is. Productcategorieën waarbij gebruik kan worden gemaakt mobiel-specifieke features zoals immediacy en locatie zullen naar verwachting eveneens goed presteren.
Meer complexe categorieën, zoals kleding, zullen naar verwachting minder goed verkocht worden via mobiel, alhoewel dit op de tablet hoogstwaarschijnlijk in aanzienlijk mindere mate van toepassing is.
Kannibalisatie of aanvulling?
Verkopen via mobiele apparaten zullen slechts in beperkte mate bestaande kannibaliseren, zo schrijft Forrester. “These sales will move beyond purely digital categories such as ring tones and apps. While mobile sales will undoubtedly cannibalize some existing revenues, there will be some incremental uplift as mobile shopping encourages consumers to make impulse purchases, particularly for cheaper, low consideration items that they would not otherwise have made.”